DEMIN X. tájékoztató és program



DEBRECENI EGÉSZSÉGÜGYI MINŐSÉGÜGYI NAPOK – 2010.
SZERVEZETI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
KONFERENCIA ÉS TOVÁBBKÉPZŐ TANFOLYAM,
JAVASLATOK AZ EGÉSZSÉGÜGYI MINŐSÉGFEJLESZTÉS STRATÉGIÁJÁNAK KIALAKÍTÁSÁRA AZ ÉRDEKELTEK BEVONÁSÁVAL
PROGRAM

 (2010. május 20-21.)

Magyarországon az egészségügyi közkiadások GDP arányos csökkenése és az egészségi állapot romlása következett be.
A egészségügyi kiadások arányának elmaradása az OECD országok átlagától a magyarországi népegészségügy kedvezőtlen mutatóival párosul.
Az egészségi állapot helyzetét jelzi, hogy 2007-ben Magyarországon a születéskor várható élettartam csak 73,3 év volt, szemben az OECD országokban megfigyelt 79 évvel. Magyarország adatainál csak Törökországban alacsonyabb a születéskor várható élettartam (OECD, 2009).
Mivel az egészségügyi közkiadások az elkövetkező években várhatóan nem növelhetők, különösen fontos kérdés, hogy ebben a helyzetben milyen stratégiával lehet kezelni azt a gazdasági és társadalmi kihívást, hogy a romló egészségügyi finanszírozás mellett Magyarország lakosságának egészségi állapotában ne következzen be további romlás, illetve ezen stratégián belül a minőségszemléletnek, a minőségmenedzsmentnek milyen szerepe lehet?
A DEMIN X. – folytatva a korábbi konferenciák témáit - azokkal a minőségügyi kérdésekkel kíván foglalkozni, amelyek az eddigi minőségügyi tevékenységek fejlesztésével, a rendelkezésre álló erőforrások átcsoportosításával, a jelenlegi struktúrák, folyamatok összehangolásával, új struktúrák, folyamatok bevezetésével, működtetésével, rendszeres monitorozással, és az eredmények folyamatos értékelésével biztosítják az egészségügyi ellátórendszer eredményességének, hatékonyságának, biztonságának, továbbá a minőségügyi tevékenységek társadalmi kihatásának és a lakosság egészségi állapotának javítását és ezen keresztül egy erős társadalmi tőke és Magyarország versenyképességének fejlesztését.
A DEMIN X. végső célja olyan javaslatok megfogalmazása, az érdekeltek széleskörű bevonásával, amely alapját jelentheti az új kormányzat minőségügyi stratégiának az egészségügyi ellátás területén.

A konferencia fő témái

Minőségirányítás fejlesztése az egészségügyben
Alapellátás minősége, foglalkozás-egészségügy
Járóbeteg szakellátás minősége
Fekvőbeteg ellátás minősége
Az ellátás eredményessége, biztonsága
Finanszírozás, költséghatékonyság, minőség és fenntarthatóság
Minőség az egészségügyben - az érdekelt felek szempontjai, betegjogok, betegoktatás


Kerekasztal
Az egészségügyi minőségfejlesztés stratégiája
Következtetések,
Javaslatok

Minden fő témát felkért előadók ismertetnek. A felkért előadók előzetesen egyeztetett szempontok szerint tárgyalják a terület erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, lehetséges veszélyeit. Meghatározzák a prioritások és a szükséges erőforrásokat.

* A csillaggal jelölt előadásoknál a DEMIN X. időpontjában érvényes beosztás és munkahely időközben megváltozott.

Az egészségügy minőségének fejlesztése közös ügyünk. A fejlesztési stratégia helyes irányának meghatározása érdekében ezért minél nagyobb számmal várunk minden érdeklődőt, az érdekelt felek aktív részvételét, írásbeli és szóbeli javaslatait.

I. nap
9.00 - 10.00 REGISZTRÁLÁS
10.00 A DEMIN X. résztvevőinek köszöntése
(Dr. Gődény Sándor, Tarr Judit)
10.15 MEGNYITÓ: Prof. Berta András, DE OEC klinikai centrumelnök-helyettes

10.30-11.30 NYITÓ ELŐADÁSOK
(A TEREM)
Prof. Dr. Molnár Pál elnök (Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottsága): Minőség globális kihívásai és hatásai
Dr. Gődény Sándor egyetemi docens (DE OEC Népegészségügyi Kar, Megelőző Orvostani Intézet): Minőség az egészségügyben
Dr. Makara Péter egyetemi docens (DE OEC Népegészségügyi Kar, Megelőző Orvostani Intézet): Minőségfejlesztés a szakpolitikában
Dr. Rácz Jenő elnök (Magyar Kórházszövetség): Elvárások – látszat – valóság

11.30-11.45 szünet

PLENÁRIS ELŐADÁSOK
(A TEREM)
11.45-13.15
I. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Moderátor: Dr. Topár József
Dr. Topár József adjunktus (Budapesti Műszaki Egyetem): Vezetési rendszer és minőségmenedzsment rendszer kapcsolata az egészségügyi ellátórendszerben
Dr. Szecsei Klára minőségügyi igazgató (MÁV Kórház, Szolnok): Minőségirányítási rendszerek fejlesztési lehetőségei az egészségügyben
Dr. Sződi Sándor ügyvezető igazgató (Minőségfejlesztési Központ): A szervezeti önértékelés buktatatói
*Dr. Kincses Gyula főigazgató (Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet): A külpiaci egészségügyi szolgáltatók minőségtanúsítási rendszerének kiépítése
Hozzászólás: Sümegi Endre ügyvezető (Szociális Klaszter Egyesület): Javaslat az önjavító egészségügyi ellátásra. (10 perc)

13.15-14.00 Ebédszünet

SZEKCIÓK
A TEREM
A2. 14.00-15.30 A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS ÉS A FEKVŐBETEG ELLÁTÁS MINŐSÉGE I.
Moderátor: Dr. Pásztélyi Zsolt, Dr Várszegi József
Dr Váradi Péter elnök (AXA Önkéntes Egészségpénztár Igazgatósága): Vevői elégedettség mérése és internetes közzététele az egészségügyi magánszolgáltatók esetén
Dr. Pásztélyi Zsolt választott elnök (Medicina 2000 Egyesület): A betegelégedettségi vizsgálatok szerepe az intézményi stratégiai tervezésben. Célok és eredmények a Vasútegészségügyben
Dr. Várszegi József, ügyvezető igazgató - Tóth Andrea minőségirányítási koordinátor (Szent Margit Rendelőintézet, Budapest-Óbuda): A stratégia és minőségfejlesztés egy lehetséges kapcsolata egy járóbeteg szakrendelőben
Dr. Thomka György orvos igazgató, Szente Zsuzsanna ápolási igazgató (Szent Margit Rendelőintézet, Budapest-Óbuda): A lean menedzsment alkalmazása a minőségfejlesztés területén, pilot projekt bemutatása, avagy új utak keresése a Szent Margit Rendelőintézetben
Dr. László Klára osztályvezető főorvos, Tóth Andrea minőségirányítási koordinátor (Szent Margit Rendelőintézet, Budapest-Óbuda): Szakmai indikátorok fejlesztése, avagy új utak keresése a Szent Margit Rendelőintézetben

15.30 -15.45 szünet

A3. 15.45- 17.00 A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS ÉS A FEKVŐBETEG ELLÁTÁS MINŐSÉGE II.
Moderátor: Dr. Rácz Jenő, Fábián Zoltán
Fábián Zoltán osztályvezető (SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ): A minőségügy célja a fekvőbeteg ellátásban
Jenei István (Corvinus Egyetem): Minőségfejlesztés (lean menedzsment) kórházi környezetben
Hogemann Éva osztályvezető, Kún Éva igazgató, Sümeghy Gyula igazgató (Semmelweis Egyetem): Minőségkultúra – az oktatás, kutatás, kommunikáció területén – a jövő orvos és egészségügyi szakdolgozó képzésében
Babonits Tamásné alelnök, Dr. Balogh Zoltán elnök (Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara): Az ellátás minősége az ápolói kompetencia tükrében
Hozzászólás: Radnai Judit (Szent Pantaleon Kórház Nonprofit Kft.):  Indikátorok alkalmazása a szakmai ellátás minőségének fejlesztésére a kórházakban.(10 perc)

SZEKCIÓK
B TEREM
B1. 14.00-15.45 ALAPELLÁTÁS MINŐSÉGE, FOGLALKOZÁS-EGÉSZSÉGÜGY
Moderátor: Dr. Dobos Éva, Dr. Komáromi Zoltán
Dr. Komáromi Zoltán országos szakfelügyelő főorvos (Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ): OEP indikátorok a szakfelügyelet oldaláról
Dr. Kőrösi László főosztályvezető-helyettes (Országos Egészségbiztosítási Pénztár): Háziorvosi indikátorrendszer a finanszírozás szempontjából
Dr. Dobos Éva (Háziorvosi Szakmai Kollégium): A háziorvosok hatásköri kompetenciája mint az ellátási szintek közötti kapcsolat fejlesztési lehetősége
Dr. Garay Erzsébet háziorvos, Békés megyei szakfelügyelő főorvos, a Háziorvosi Szakmai Kollégium tagja: Minőségfejlesztés az alapellátásban az OEP indikátorokon is túl
Dr. Dobai Csilla háziorvos: Tíz év tapasztalat az alapellátás minőségbiztosításában
Dr. Sándor János egyetemi docens (DE, NK, Megelőző Orvostani Intézet): Különböző indikátor-rendszerek összehangolásának lehetősége az alapellátásban.

 

Dr. Felszeghy Sára országos szakfelügyelő főorvos (Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ): Foglalkozás-egészségügy, mint az alapellátás része, lehetőségek és kihívások.

15.45-16.00 szünet

B2. 16.00- 18.00 MINŐSÉG AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN - AZ ÉRDEKELT FELEK SZEMPONTJAI, BETEGJOGOK, BETEGOKTATÁS
Moderátor: Tarr Judit,
Prof. Dr. Simon Tamás elnök (Magyar Rákellenes Liga): A rákbetegek ellátásának minősége a betegek szemszögéből
Simonné Váradi Zsuzsanna (SINOSZ): A komplex akadálymentesítés ismérvei a fogyatékkal élők szempontjából az egészségügyben.
Dr. Csehák Judit, Bodnár Ágnes (Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány): A betegjogi képviselet, mint a betegbiztonság, a minőségfejlesztés része
Dr. Élő Gábor egyetemi docens, klinikaigazgató-helyettes (SE Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika): Tájékozott beleegyezés, előzetes rendelkezés
Becskeházi András: Standardizált bizonytalanság a gyógyszerészeknél
Bálint Gyöngyi (Synlab Hungary Kft): Rendszerek bevezetése és integrált működtetése során nyert tapasztalatok a Synlab Hungary Kft.-nél
Dr. Tombácz Imre szakbizottsági elnök (ISO 9000 FÓRUM Közhasznú Társadalmi Szervezet): Az ISO Fórum szerepe a hatékony minőségfejlesztésben

20.00 VACSORA
Karaoke Söröző

II. NAP.
2010. május 21.
PLENÁRIS ELŐADÁSOK
(A TEREM)
A4. 8.30-10.00 AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS EREDMÉNYESSÉGE ÉS BIZTONSÁGA.
Moderátor: Dr. Margitai Barnabás, Dr. Bognár Ágnes
*Kiss Norbert (Egészségbiztosítási Felügyelet): Az Egészségbiztosítási Felügyelet indikátorrendszere: tapasztalatok és fejlesztési lehetőségek
*Dr. Margitai Barnabás főigazgató (Egészségügyi Minőségfejlesztési Kórháztechnikai Intézet): Szervezeti hatékonyság fejlesztése a struktúraváltásban érintett intézményeknél - TÁMOP 6.2.5. „A” komponens
*Dr. Brunner Péter főigazgató (Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ): A szakfelügyelet szerepe és lehetőségei az egészségügyi ellátás eredményességének és biztonságának fejlesztésében
Dr. Kulin László (Egészségügyi Minisztérium): A diagnosztikus pontosság és a terápiás megfelelőség: az eredményes és biztonságos ellátás alapvető dimenziói
Dr. Bognár Ágnes (SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ): Az eredményesség és a biztonság mérhetősége/mérése a fekvőbeteg ellátásban

10.00 - 10.15 szünet

A5. 10.15-11.45 FINANSZÍROZÁS, KÖLTSÉGHATÉKONYSÁG, MINŐSÉG ÉS FENNTARTHATÓSÁG
Moderátor: Dr. Dózsa Csaba
Dr. Dózsa Csaba elnökségi tag (Magyar Egészség-gazdaságtani Társaság): Minőség és eredményesség fejlesztésének lehetősége a szolgáltatásvásárlás keretében
Tarr Judit (SGS Hungária Kft): A minőségfejlesztés kérdései az egészségügyben a fenntartható fejlődés tükrében
Dr. Szentes Tamás (Józsefvárosi Egészségügyi Szolgálat), Dr. Papp Csaba (DEOEC) A rendszer szintjén értelmezhető minőségbiztosítás jelentősége, különös tekintettel a finanszírozásra
Dr. Takács Zoltán ügyvezető (Opinion Invest Kft): Minőség - gazdaságosság - eredményesség

KEREKASZTAL
(A TEREM)
(12.00-13.30)

Ahhoz, hogy valami megváltozzon: valamit meg kell változtatni.” (Hegel)

Következtetések, javaslatok a minőségfejlesztés stratégiára a szekcióvezetők összefoglalása és a résztvevők hozzászólásai alapján
(Kerekasztalt moderálják: Dr. Gődény Sándor - Tarr Judit)

I. 12.00 - 12.30: Kiegészítő hozzászólások
II.12.30-14.00: Szekcióvezetők összefoglalása, részvevők hozzászólása témánként és szempontonként.
TÉMÁK
Minőség az egészségügyben, a népegészségügy szempontjai
Minőségirányítási rendszer
Finanszírozás, költséghatékonyság, minőség és fenntarthatóság
Az egészségügyi ellátás eredményessége és biztonsága
Minőségfejlesztése az egészségügyi ellátórendszer három szintjén
Az érdekelt felek szempontjai, betegjogok, betegoktatás

SZEMPONTOK
Jelenlegi helyzet
Fejlesztésre vonatkozó javaslat
Változtatás feltételei
Szükséges erőforrás
Várható haszon
SWOT (gyengeségek, erősségek, lehetőségek, veszélyek)

II. A stratégiai minőségfejlesztésre vonatkozó munkaanyaggal kapcsolatos kérdések megbeszélése
TOVÁBBLÉPÉS
Kikért? (A minőségfejlesztés eredményének élvezői)
Mit? (A fontos és könnyen változtatható területek meghatározása)
Hogyan? (Minőségfejlesztő módszerek, eszközök, projektek)
Kivel? (Minőségfejlesztésben érdekelt felek, szakemberek)
Mikor?
Hol?

 

Pro-Qaly

Legfrissebb hozzászólások