Kórházi vezetők figyelmébe

Kórház igazgatóknak és minőségügyi vezetőknek


Hol voltak a kórházak igazgatói és a minőségügyi vezetők?

 
”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.(Dr. J. M. Juran)
 

 

Bár a hagyományos menedzsment szemlélet és egészségügyi gyakorlat is eredményezhet javulást az egészségügyi ellátás minőségében, de a fejlődésnek gátat szab, ha a minőség megvalósulásához hiányzik a minőségszemlélet, a minőség iránti elkötelezettség, a minőségfejlesztési módszerek alkalmazása, a dolgozók felelősségének kialakítása, a minőségfejlesztő programok irányítása, a dolgozók aktív  bevonása.

A vezetés őszinte elkötelezettsége nélkül nincs eredményes minőségfejlesztési tevékenység. Az egyszerű kinyilatkozáson túlmenően az elkötelezettségnek elvi és gyakorlati támogatásban egyaránt meg kell nyilvánulnia.

Az intézményi vezetés határozza meg a rendelkezésre álló források felosztását, így a pénzügyi támogatás biztosítása, a szükséges infrastruktúra létrehozása az ő felelőssége. Fontos a vezetők részvétele a képzési programokban. Ennek célja kettős: egyrészt ez teszi lehetővé, hogy képesek legyenek megismerni a minőségüggyel kapcsolatos tevékenységek lényegét és célját, illetve a tevékenység felügyeletének biztosítása is csak megfelelő tudásanyag ismeretében lehetséges. A programokban való aktív részvétel a munkatársak motiválása szempontjából is lényeges tényező.

A minőségjavítás megkezdése, majd a minőségügyi rendszer építése elképzelhetetlen a munkatársak folyamatos képzése nélkül. Ehhez a szükséges munkaidő biztosítása, illetve olyan munkarend kialakítása, amely a továbbképzéseken való részvételt lehetővé teszi, vezetői elkötelezettségét bizonyítja.

A jó vezető a beosztottak példaképe. A demokratikus vetetési stílus, partnerség, kollegiális együttműködés, az őszinteség, fogékonyság a változásra a feltételei annak, hogy a dolgozók feltárják az általuk, és gyakran a csak általuk látott, a minőségfejlesztést akadályozó problémákat, vagy a tényleges minőségi hibákat.

Az intézményi menedzsment fogalmazza meg és hozza nyilvánosságra a minőségpolitikai nyilatkozatot. Ebben meg kell határozni a minőségi célokat, és a célok elérésének módszereit.

Hogyan járul hozzá a vezetés minőségszemlélete a szervezeti kultúrához és működéshez?

 

Személyes példamutatással

 

 

A munkatársak felelősségének kialakításával
A munkatársak be van vonva a minőségciklus minden fázisában, ezáltal jobban azonosulnak a szervezet célkitűzéseivel, jobban átlátják a szervezet működését, annak körülményeit, befolyásoló tényezőit.

 

 

 

A folyamatok vannak a fókuszban
A minőségközpontú menedzsment esetén a személyzet elmélyíti a folyamatokról való ismereteit, megismeri hogyan működnek, mik a lehetséges variációk.

 

Folyamatos minőségfejlesztéssel
A minőség-központú menedzsment által használt módszerek automatikusan feltárják azokat a területeket, ahol a minőségfejlesztés sürgős, vagy időszerű.
Az aktuális eljárás leírások és standardok nem hosszú időre rögzített, állandó szabályok, hanem egy - egy újabb lépést képviselnek az ideális állapothoz vezető úton.

 

Belső ösztönzéssel
A minőség-központú menedzsment beépíti a folyamatokba, illetve a napi munkába a folyamatos minőségfejlesztés igényét.
A felelősség, új módszerek elsajátítása, látható sikerek ösztönzik a személyzetet, nem a büntetéstől való félelem és nem csak az anyagi részesedés


Idézet a Magyar Kórházszövetség 2016. évi közgyűlésének üzeneteiből:
"Az egészségügy, benne a kórházi működés értelme és célja az EMBER egészségének és méltóságának szolgálata."

 

Idézet egy vezető kórház minőségpolitikájából:
"Az a küldetésünk, hogy a hozzánk fordulókat a legmagasabb színvonalon lássuk el. A folyamatos fejlesztés révén a betegellátás minősége a nemzetközi normákhoz igazodik. Szakmai tudásunkkal hozzájárulunk honfitársaink egészségkultúrájának fejlesztéséhez."

Akkor miért nem jelentkeztek többen egy közös szakmai minőségügyi megbeszélésre a kórházak igazgatói, minőségügyi vezetői, amelyen központi téma a vezetés és a gyakorlat betegközpontú, azaz minőségszempontú megvalósulása, "az EMBER egészségének és méltóságának szolgálata", a "betegellátás minőségének" javítása?

Ismerik a minőség egészségügyi értelmezését?

Ideje, hogy vezetésnél és a mindennapi gyakorlatban is elfogadjuk a minőségbiztosítás, a minőségfejlesztés fontosságát!

A minőségszemlélet, a minőségügyi módszerek adaptálásának, a betegek számára méltányos, szakmailag megfelelő, biztonságos ellátásnak fontosságát IGAZÁN csak az a vezető értheti meg, aki "EGYSZERŰ POLGÁRKÉNT" - NEM IGAZGATÓKÉNT - volt már beteg és nem VIP ellátásban részesült!

  • Amikor háziorvosnál vagy szakorvosnál több órát kellett várniuk
  • Amikor nem tudták, hogy mi fog Önökkel történni
  • Amikor durván beszéltek Önökkel
  • Amikor felcserélték a szövettani eredményüket
  • Amikor elküldték panaszaikkal
  • Amikor téves volt a diagnózis és a terápia
  • Amikor feleslegesen operálták meg önöket
  • Amikor altatási hiba miatt meghalt egy rokonuk

Ha igen, akkor megértenék a minőség fontosságát és azt, hogy az nem egyenlő a minőségügyi rendszerek formális működtetésével!

Miért választjuk szét a minőséget és az egészségügyi ellátást?

Éljük át a betegek helyzetét!

Építsünk hidakat a betegközpontú minőségszemlélet és az egészségügyi szervezetek vezetése között 2017-ben!

Hozzászólások

Nincs hozzászólás...

Hozzászólás előtt be kell jelentkezni:
BELÉPÉS
Pro-Qaly

Legfrissebb hozzászólások